Technische informatie

Rotatieondersteuning | Voorwielmotor
De Amslod modellen Carlton SE, Croft, Hamilton ST, Hamilton SX en Highland zijn voorzien van een 36 volt accu (zilvergrijs) en hebben een zogenaamde rotatieondersteuning. Dit wil zeggen dat als de trappers rondgaan, de ondersteuning op gang komt. Dit is belangrijk om te weten wanneer je moet wachten voor het oversteken van een drukke weg. De ondersteuning komt op gang na ongeveer een halve rondgang van de trappers. Het is dus van belang de fiets in de eerste versnelling te hebben staan om die rondgaande beweging zo snel mogelijk te realiseren. In de hoogste versnelling (7 of 8) gaat het oversteken van de weg veel trager dan men zou verwachten. Hierdoor kunt u onaangenaam verrast worden door de gevaarlijke situatie die dan kan ontstaan.

De amslod modellen Carlton SX en STX, Hamilton MX en MTX , Highland LX en LTX, Newton LX en LTX & Preston MX en MTX hebben ook de zogenaamde rotatieondersteuning maar zijn voorzien van een 43 volt accu (zwart). Al deze fietsen hebben ook een motor in het voorwiel. De voorwielmotor is gekoppeld aan een bewegingssensor die op de trapas zit. Draait de trapas dan begint de motor met ondersteunen.

Trap- en rotatieondersteuning | Middenmotor
De Amslod modellen Aston en Hilston S zijn voorzien van een 36 volt accu (zilvergrijs) en hebben een trap/rotatieondersteuning. Dit wil zeggen dat als de trappers rondgaan en er tegelijk kracht op de trappers wordt uitgeoefend, de ondersteuning op gang komt. Door de combinatie van trapkrachtsensor en rotatiesensor wordt constant gemeten hoeveel kracht je op de trappers uitoefent. Hiermee wordt de hoeveelheid kracht van de ondersteuningsmotor bepaald. Deze modellen van Amslod hebben een middenmotor. De kracht die op de trappers wordt uitgeoefend en de ondersteuning van de motor komen gezamenlijk op het achterwiel. Het koppel op het achterwiel is derhalve groot. Bij het oversteken van een weg is het dan ook verstandig de fiets vooraf in lage versnelling te zetten, zodat dit niet tijdens het oversteken moet gebeuren en er soms geen tijd is om dit rustig te doen met een stilstaande trapas.

De Amslod modellen Aston MX en MTX, Hilston LX en LTX, Venton (alle modellen) en Wellington (alle modellen) zijn voorzien van een 43 volt accu (zwart) en hebben ook de combinatie van de trap/rotatieondersteuning. Ook deze modellen beschikken over een middenmotor.

Accu's
De accu’s kunnen het best bij kamertemperatuur worden opgeladen dan zijn ze maximaal opgeladen en kunnen dus de meeste kilometers per accu worden afgelegd.
De actieradius van de fiets wordt minder als: de temperatuur laag is dus in de winter, tegen de wind in moet worden gefietst, de accu’s niet goed zijn opgeladen, de banden zacht zijn en/of de hoogste ondersteuning wordt gebruikt.
De accu’s zijn vol als de lader op groen gaat bij het laden, tijdens het opladen is het lampje op de oplader rood. De centrale display op het stuur geeft ook een beeld van de status van de accu maar er kan al een hele afstand gefietst zijn voordat deze display aangeeft dat de accu niet helemaal vol is. De accu geeft aan dat deze leeg raakt als er nog een half puntje van de balk op de display zichtbaar is. Het duurt dan niet lang meer voordat de ondersteuning wegvalt.


Versnellingen
Schakelen met de versnellingen moet gebeuren zonder veel kracht op de pedalen uit te oefenen.

Ontspannen, veilig en gezond fietsen op een e-bike.
Op een e-bike fietsen betekent eenvoudig dat je met weinig inspanning al snel hard kunt gaan dus lekker kunt opschieten. Op het rechte stuk kan dit lang goed gaan, maar in de bochten wordt dit wel eens te laat ontdekt. Op de Amslod fietsen met voorwielmotor en rotatieondersteuning is het verstandig om bij het nemen van de bocht even te stoppen met trappen. Het koppel verdwijnt dan van het voorwiel en wegslippen bij glad wegdek wordt hierdoor voorkomen. Als je te laat ontdekt dat men te snel op een bocht afgaat, knijp dan niet de voorrem in maar de achterrem deze zit rechts. Wanneer je dit doet stopt de onstersteuning onmiddelijk. Wanneer je enkel stopt met trappen gaat de ondersteuning nog 1 à 2 seconden door.

Er zitten van origine sterke accu’s in de Amslod fietsen. Met het juiste gebruik ervan kunnen veel kilometers worden afgelegd. Dankzij de ondersteuningsstanden kan je de ondersteuning goed en nauwkeurig afstellen naar behoefte en situatie. Door uit gewoonte de hoogste ondersteuning in te drukken beperk je de actieradius van de fiets en heeft het fietsen ook geen toegevoegde waarde met betrekking tot beweging en inspanning, bovendien kom je in het ongelukkigste geval met een lege accu te zitten. Door een ondersteuningsstand te kiezen die er voor zorgt dat je als fietser het idee krijgt ook nog wat inspanning te leveren op het achterwiel, krijgt het fietsen een gezond aspect. Bovendien wordt de aandrijving bij de fietsen met voorwiel motor min of meer verdeelt over de twee wielen van de fiets. Het achterwiel door de fietser zelf en het voorwiel door de ondersteuningsmotor.

Als je graag langzaam wil fietsen op een slechte weg, is stand 1 voldoende. Dan gaat de fiets 10 km/uur met een beetje hulp van de fietser. Heb je tegenwind dan kan standje twee misschien wat comfortabeler zijn.

Fiets je met wat wind in de rug op een mooi fietspad, dan is stand 2 ook al voldoende om ruim 20 km/uur te halen, maar tegenwind zal standje 4 of 5 ingedrukt moeten worden. Eigenlijk is de hoogste stand nooit nodig. Ook is het belangrijk dat je de juiste versnelling kiest. Fietsen bij een gangetje van 10 km/uur in versnelling 7 of 8 is niet comfortabel. Dan is versnelling 4 beter. En op het rechte stuk met een snelheid van tussen de 20 en 25 km/uur is stand 7 of 8 prima.  In feite is het een spel tussen fiets, wind en fietser, maar altijd lekker soepel blijven trappen.

Op de hierboven beschreven manier kan op de accu van onze occasion fietsen 40 tot 60 km gefietst worden. Een nieuwe accu zou 150 km moeten doen maar op de hierboven beschreven manier van fietsen lukte het tot drie keer toe niet meer dan 90 km op de teller te krijgen voordat de accu leeg was. Maar het belangrijkste is dat het fietsen gaat op een ontspannen, veilige en gezonde manier. Zorg wel dat er altijd wat drinken en eten mee gaat, een bril tegen de vliegen en een pet tegen de zon of een muts tegen de kou.

 

Bediening Croft, Carlton SE, Hamilton ST & SX en Highland modellen

Door de aan/uit-knop 3 seconden in te drukken schakelt u het systeem aan. U kunt de display alleen aan krijgen wanneer de accu is aangesloten en de schakelaar op de accu op 'aan' staat. De display kunt u uitzetten door de aan/uit-knop weer 3 seconden in te drukken en na 10 minuten zonder gebruik van de fiets zal de display automatisch uit gaan.

Loopondersteuning kan ingeschakeld worden door de - toets ingedrukt te houden. Gebruik deze functie nooit wanneer u op de fiets zit.

De verlichting van de fiets gaat bij schemer automatisch aan. U kunt de verlichting ook activeren door langere tijd de + toets in te drukken. De remverlichting gaat automatisch aan wanneer u één van beide remhendels inknijpt.

Er kan gewisseld tussen de ondersteuningsstanden door - of + te drukken. Elk stapje extra ondersteuning heeft een hogere snelheid tot gevolg.

Bij een lage accuspanning zal het accusymbool op de display beginnen te knipperen.

U reset de trip kilometerstand door de aan/uit én de - knop tegelijkertijd ingedrukt te houden. Wanneer de teller naar 0 springt, laat u de knoppen weer los.

Wanneer er een storing in de fiets optreedt, verschijnt in het display rechtsonder een errorcode. Met deze code bij de hand kan u bij een Amslod-servicepunt terecht om verder te kijken naar de storing.

Wanneer de display aan staat en u - en + enige tijd ingedrukt houdt, komt u in het instellingen menu. In dit menu kan u wisselen tussen mijlen per uur en kilometers per uur, de helderheid van de display aanpassen en de tijd wijzigen.

 

Bediening Aston en Hilston S modellen

Door de aan/uit-knop 2 seconden in te drukken schakelt u het systeem aan. U kunt de display alleen aan krijgen wanneer de accu is aangesloten en de schakelaar op de accu op 'aan' staat. De display kunt u uitzetten door de aan/uit-knop weer 2 seconden in te drukken en na 5 minuten zonder gebruik van de fiets zal de display automatisch uit gaan.

Loopondersteuning kan ingeschakeld worden door de - toets ingedrukt te houden. Gebruik deze functie nooit wanneer u op de fiets zit.

Door kort op de i knop te drukken schakelt u tussen de scherminformatie: dagteller, totale afstand, maximum snelheid en de gemiddelde snelheid.
U reset de trip kilometerstand door tweemaal snel achter elkaar op i te drukken en vervolgens met de + de U in het scherm naar Y te veranderen en vervolgens drukt u weer snel tweemaal achtereen op i. Nu is de trip dagteller gereset.

De verlichting van de fiets gaat bij schemer automatisch aan. U kunt de verlichting ook activeren door twee secondend de verlichtingsknop in te drukken. De remverlichting gaat automatisch aan wanneer u één van beide remhendels inknijpt.

Er kan gewisseld tussen de vijf ondersteuningsstanden door - of + te drukken. Elk stapje extra ondersteuning heeft een hogere snelheid tot gevolg.

Bij een lagere accuspanning ziet u op de display de balkjes in het accusymbool afnemen. De actieradius van de accu is van vele factoren afhankelijk, bijvoorbeeld: het totaalgewicht van de fiets + berijder + belading, de bandenspanning, tegenwind/wind mee, het wegdek, hoogteverschillen, de gekozen ondersteuningsstand en de temperatuur.

 

Bediening Aston MX, Carlton SX, Hamilton MX, Highland LX, Hilston LX, Newton, Preston MX, Venton en Wellington modellen

Houdt de aan-/uitknop ± 2 seconden ingedrukt om het systeem in of uit te schakelen Als de "automatische uitschakeltijd" is ingesteld, wordt de display automatisch uitgeschakeld na de gewenste tijd wanneer het niet in werking is.
Dit kan worden ingesteld met de "Auto Off" functie.

Loopondersteuning kan ingeschakeld worden door de - toets ingedrukt te houden. Gebruik deze functie nooit wanneer u op de fiets zit. Wanneer u de knop loslaat, stopt de motor automatisch en schakelt terug naar niveau 0 (geen ondersteuning).

Door kort op de i knop te drukken kunt u de verschillende reismodi bekijken.
Trip: dagelijkse kilometers (TRIP) - total kilometers (ODO) - Topsnelheid (MAX) - gemiddelde snelheid (AVG) - Actieradius (RANGE) - Calorie verbruik(CALORIES(enkel wanneer er een torque sensor is gemonteerd) ) - Reistijd (TIME).

Er kan gewisseld tussen de vijf ondersteuningsstanden door - of + te drukken. Elk stapje extra ondersteuning heeft een hogere snelheid tot gevolg. Door de + knop ± 2 seconden ingedrukt te houden, schakelt u van ECO-modus naar Sport-modus.

Door de knop met verlichtingssymbool ± 2 seconden ingedrukt te houden, kunt u voor- en achterlicht in- en uitschakelen.

De helderheid van de display kan worden ingesteld in de display-instellingen "Brightness" (om bij de display-instellingen te komen, drukt u de + of - knop in en vervolgens kort de i knop). Wanneer de display aanstaat in een donkere omgeving, wordt de displayverlichting automatisch ingeschakeld. Wanneer de displayverlichting handmatig is uitgeschakeld, is de automatische sensorfunctie gedeactiveerd. U kunt de verlichting dan alleen handmatig bedienen.

De kilometerteller kunt u resetten door de volgende stappen uit te voeren: druk tweemaal kort achter elkaar op i, u komt hiermee in het instellingen menu. Druk op i en u gaat door naar Display settings, daar drukt u enkele keren op totdat u bij TRIP RESET komt. Vervolgens drukt u op i en dan op en weer op i. De trip kilometerstand is gereset, u kunt met de aan/uit knop de fiets uitschakelen.

 

eBike Roden
Het vertrouwde adres voor een goede en betaalbare ebike.

 

eBike Roden
Stukken 7
9301 ZC Roden
T: 050-5013189
Info@hlproden.nl